FILTRY POWIETRZA
Filtry powietrza - płuca każdego pojazdu.
Co to są filtry powietrza ?
Filtr powietrza jest elementem układu dolotowego w silniku spalinowym, odpowiadają za oczyszczanie powietrza w komorze spalania. Dzięki odpowiednio dobranemu materiałowi o porowatej włóknistej strukturze wodo i olejoodpornej oczyszczają powietrze w kabinie pasażerskiej zarówno z cząstek stałych jak i gazowych takich jak:
(drobne pyłów, sadzy, bakterii, kurzu ulicznego, piasku czy spalin ) chroniąc silnik przed dostaniem się zanieczyszczeń.
Filtry powietrza redukują też szumy zasysanego powietrza, dlatego jego obecność w każdym samochodzie jest tak ważna.
Poprzez zmniejszenie przepustowości filtra powietrza dochodzi do wysłania błędnych, nieprawdziwych danych przez przepływomierz, do jednostki sterującej pracą pojazdu. Kończy się to większym spalaniem, a silnik niekiedy może nawet zacząć pracować w trybie awaryjnym.
Dobrej jakości sprawne i niezapchane filtry w samochodach osobowych odseparowują z powietrza ok. 99,8 % zanieczyszczeń. W powietrzu zawartość pyłu wynosi od 0,2 do 50mg/m3 i gdyby nie filtry powietrza to zanieczyszczenia te mogłyby trafić do silnika, co mogłoby skutkować uszkodzeniem maszyny. Po przeliczeniu można stwierdzić, że do jednostki napędowej może przedostać się nawet 6 kg pyłu przez rok.
Filtr powietrza są elementem eksploacyjnym każdego pojazdu, a w skutek zaniedbania jego systematycznej wymiany może spowodować większe zużycie paliwa, oraz wpływać na spadek mocy silnika.
Materiał filtracyjny
Filtr powietrza wykonane są ze specjalnego papieru lub odpowiednio dobranej włókniny filtracyjnej- poliestrowej, który przed zastosowaniem poddawany jest impregnacji, oraz obróbce termicznej.
Taki materiał gwarantuje skuteczność oczyszczania zanieczyszczeń 5-30 mikrometr.
W pojazdach, w których istnieje zagrożenie przeskoku iskry, stosuje się materiał ognioodporny.
Czasem można spotkać włókninę nasączoną olejem, która ma dużą zdolność pochłaniania pyłów — ok. 1000 g/m3, w przypadku papieru wartość ta wynosi jedynie ok. 200 g/m3. Materiały te są scharakteryzowane poprzez grubość, przepuszczalność powietrza, grubość włókien czy odporność na przebijanie.
Dzięki zastosowaniu równomiernie rozłożonych plis, chłonność materiału filtracyjnego w filtrze powietrza wynosi 0,3 kg/m3, a proces oczyszczania odbywa się cała powierzchnią.
Brud i zanieczyszczenia osadzają się na materiale wkładu filtracyjnego, którego mikroskopijnego pory są większe niż cząsteczki nieczystości, ale mniejsze niż cząsteczki powietrza. W ten sposób do komory spalania trafia oczyszczone powietrze.
Budowa filtra powietrza typu WA
- Uszczelka – jest idealnie dopasowana do obudowy.
- Medium filtracyjne – posiada optymalnie dobrany gatunek bibuły. Jej wyraźne zatłoczenia zapobiegają przywieraniu do siebie sąsiednich plis
- Wzmocnienie – elementy wzmacniające takie jak strużki klejowe czy siatki wzmacniające usztywniają konstrukcyjnie filtr. Takie rozwiązanie chroni filtr przed nadmiernym odkształceniem w trudnych warunkach pracy
- Plisy – równomierne rozłożenie umożliwia filtrację całą powierzchnią medium filtracyjnego
Nowoczesne filtry powietrza mogą być dodatkowo uzupełnione jonizatorem, węglem aktywnym lub odwadniaczem.
Filtry powietrza powinny mieć nie tylko dobrej jakości plisy filtracyjne, ale również szczelną obudowę.
Skuteczność filtracji
Niewłaściwa filtracja prowadzi więc do przedostania się zanieczyszczeń do silnika, a w rezultacie do zużycia części silnika takich jak:. pierścieni tłokowych, cylindrów, łożysk turbosprężarki lub doprowadzić do poważnej awarii silnika.
Przed wypuszczeniem filtra na rynek, produkowane filtry poddawane są różnym testom pomiarowym w laboratoriach badawczych , podczas których ocenia się krzywą separacji zanieczyszczeń.
Jak często wymieniać filtr powietrza?
Zanieczyszczony i niewymieniany zbyt długo filtr powietrza wpływa na wyższe zużycie paliwa w pojeździe i spadek jego mocy.
Producenci zalecają wymianę filtra powietrza w samochodzie co 15–40 tys. przejechanych kilometrów. Przy niewielkich przebiegach warto zmieniać go raz w roku.
Warto jest też sprawdzić w instrukcji samochodu, jakie są zalecenia producenta danego modelu pojazdu.
Wymiana filtra w odpowiednim czasie, zgodnie z wytycznymi producenta, pozwala zachować optymalne parametry pracy silnika. Tym samym pozwala na zachowanie sprawności całego pojazdu.
W przypadku, kiedy samochód jest często używany na drogach piaszczystych, placach budowy lub w środowisku dużego zawilgocenia, wymiana filtra powinna odbywać się częściej z uwagi na szybsze jego zużycie i spadku skuteczności filtracji.
Objawami wyeksploatowanego filtra jest przede wszystkim nieprzyjemny zapach w kabinie auta, niepokojące hałasy dobywające się spod maski oraz jak już wspominaliśmy zwiększenie spalania przy równoczesnym spadku mocy. Jeszcze raz podkreślmy, że remont silnika będzie nieporównanie bardziej kosztowny niż wymiana wkładu filtracyjnego, bo zwykle jest to koszt zaledwie kilkudziesięciu złotych.
Wymiana filtra zależy od modelu pojazdu o jego specyfiki oraz miejsca montażu tego elementu i dostępu do niego.
W większości aut filtr powietrza znajduje się pod maską, w komorze silnika. Można go oczywiście wymienić samodzielnie, wystarczą do tego podstawowe umiejętności manualne i elementarna wiedza na temat danego samochodu i jego budowy.
Przy samodzielnej wymianie filtrów powietrza, musimy być bardzo ostrożni, aby podczas wymiany chronić wloty, aby nawet najmniejsza drobina kurzu z wymienianego filtra nie przedostała się do silnika. Przed założeniem nowego filtra wymagane jest dokładne odkurzenie komory filtra, sprawdzenie stanu uszczelek oraz obudowy. Szczególnie szczelne musi być zamknięcie komory filtra, aby do silnika nie było zasysane nieprzefiltrowane powietrze.
NIE zaleca się czyszczenia filtrów powietrza, nie należy go przepłukiwać, ani przedmuchiwać bez wcześniejszego demontażu, ponieważ grozi to przedostaniem się brudu i pyłu do układu dolotowego i wnętrza auta.
Możemy go natomiast co jakiś czas samodzielnie oczyścić wyjmując go i delikatnie opukując z zanieczyszczeń. Przy okazji można wtedy sprawdzić stan techniczny obudowy i wyczyścić ją wilgotną szmatką.
Który filtr jest najlepszy?
Filtry powietrza dzielimy ze względu na materiał z którego zostały wykonane plisy filtracyjne.
wyróżnić możemy :
- filtry suche – zazwyczaj stosowane są w samochodach osobowych. W tym wypadku powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, na przykład bawełnę lub papier.. Do nich zalicza się filtr kabinowy..
- filtry mokre – ich cechą charakterystyczną jest to, iż powietrze przechodzi przez olej, zazwyczaj stosowane są one w samochodach sportowych, terenowych przeznaczonych do jazdy w trudnych warunkach .po nieutwardzonych drogach.
plisy materiału filtracyjnego mogą być wykonane z:
- papieru,
- papieru z włókniną,
- włókniny poliestrowej,
- włókniny nasączonej olejem o zwiększonej chłonności pyłów.
Zdolność filtracyjna włókniny nasączanej olejem jest największa i oscyluje w granicy 1000 g/m3. Dla porównania można zauważyć, że plisy papierowe posiadają zdolność na poziomie 200 s/m3. Wynika z tego, że najlepsze filtry powietrza wykonane są z materiałów sztucznych. Plisy z materiałów naturalnych, nawet mimo impregnacji, są mało odporne i szybko tracą zdolność intensywnej filtracji. Ponadto, pod wpływem warunków zewnętrznych, potrafią pęcznieć i zapychać się. Filtry naturalne nie są odporne na wysokie temperatury.
Zadbaj o filtry w samochodzie, a pojedziesz daleko i bezpiecznie
Niezależnie od rodzaju zamontowanych filtrów, jeśli wymieniasz je regularnie, będziesz cieszył się sprawnym samochodem przez długie lata. Ceny filtrów nie są zbyt wysokie, warto zachować regularność w wymianach – przełoży się ona na długie i dobre działanie auta.