FILTRY PALIWA

26/07/2021
0

Czym są filtry paliwa?  

   Filtr paliwa to wyspecjalizowane urządzenie, skonstruowane tak, aby jego najważniejszym zadaniem było oczyszczanie paliwa,  dokładniej benzyny oraz oleju napędowego  z różnego rodzaju toksyn i zanieczyszczeń, których obecność może skutkować obniżoną wydajnością pracy silnika. Specjalnie przygotowany i sprawny filtr paliwa umożliwia :

  • redukcję zanieczyszczeń stałych, większych niż 3 μm (drobne cząstki metali, piasek, rdza),
  • redukcję cząsteczek żywicznych, powstałych w wyniku utlenienia oleju napędowego,
  • redukcję wody, która jest konsekwencją powstałej pary wodnej,
  • szczelność – aby uniemożliwić wyciek paliwa

 

Co jest najważniejsze przy wyborze filtru paliwa?

Przy wyborze filtra paliwa należy zwrócić uwagę na:

 

  • dokładność filtracji – najlepiej 3 μm- 5 μm
  • papier adsorpcyjny – gdy nie jest on wystarczająco przepuszczalny wówczas dochodzić może do deformacji rdzenia i nadmiernych wzrostów oporów przepływu benzyny lub oleju napędowego
  • śrubę odwadniacza – by nie dopuścić do deformacji i rozszczelnień należy wybrać solidny i sprawdzony materiał

 

 Jak dobrać filtr paliwa?

   By filtr paliwa spełniał swoją funkcję, musi być starannie dobrany, na podstawie rodzaju silnika oraz warunków jego pracy, a także zgodnie z jego układem wtryskowym. Aby owy element był wydajny powinien mieć również odpowiednią objętość do danego silnika, a z reguły jest ona dosyć duża. Istotną rolę odgrywa także układ wtryskowy, ponieważ warunkuje on dokładność filtracji. Obecnie układy wtryskowe wymagają montowania filtrów o zdolności filtracji na poziomie 65-99%, czyli zatrzymujących cząstki zanieczyszczeń większe niż 10 μm, w wypadku zamontowania nieodpowiedniego filtra układ wtryskowy prawdopodobnie ulegnie uszkodzeniu.

 

Jakie są konsekwencje jazdy z niesprawnym filtrem paliwa?

   Niegdyś w pojazdach z silnikami benzynowymi w przypadku zaniedbania filtra paliwa samochód przerywał swoją pracę, a rozwiązaniem sytuacji było czyszczenie gaźnika. Natomiast w teraźniejszości konsekwencje wynikające z posiadania zużytego bądź zaniedbanego elementu nierzadko prowadzą do awarii aparatury wtryskowej, z czym wiążą się duże koszty. Ponadto w filtrach paliwa gromadzi się wyżej już nadmieniona woda, która także może doprowadzić do braku możliwości włączenia silnika. Niefunkcjonalne bądź zużyte filtry paliwa z reguły obniżają osiągi i wydajność pracy silnika, a także zakłócają funkcjonowanie układu rozruchowego, przez co zalecane jest systematyczne wymienianie, które z powodzeniem uchrania przed poważnymi skutkami niewłaściwej eksploatacji.

 Po czym poznać niesprawny filtr paliwa?

   Niesprawny filtr paliwa poznajemy poprzez:

  • problemy z uruchamianiem silnika
  • zwiększone spalanie
  • zmniejszona moc silnika
  • słabe przyspieszenie
  • gaśnięcie podczas jazdy
  • zwiększone dymienie

 

Budowa filtru paliwa

   Odpowiednia i specjalnie przystosowana budowa pozwala na stałą filtrację cieczy, co jest jednym z podstawowych warunków prawidłowej pracy jednostki napędowej. Dlatego też monitorowanie owego elementu i jego stanu jest tak ważne. Filtry te wykonywane są z blachy odpornej na korozję oraz uszkodzenia mechaniczne. Dokładnie przystosowany gwint odpływowy umożliwia jego łatwy montaż, a specjalne wzmocnienia zwiększają odporność rdzenia na duże siły ściskające.


1.    gwint odpływowy

2.    medium filtracyjne

3.    wzmocnienie

4.    kleje i uszczelnienia

5.    obudowa

 Gdzie zlokalizowany jest filtr paliwa?

   Filtr paliwa przeważnie znaleźć możemy w pobliżu kielichów kolumn MacPhersona albo ściany grodziowej komory jednostki napędowej. Jeżeli dane auto jest starszej generacji, filtr paliwa może być zlokalizowany również w okolicy spodu pojazdu, niedaleko zbiornika paliwa, zgodnie z przebiegiem przewodów paliwowych.


Jak wymienić filtr paliwa?

   Wymiana filtra paliwa w silnikach benzynowych jest zadaniem stosunkowo łatwym i niewymagającym wiele czasu. Bowiem jedyne co musimy zrobić, to odkręcić opaski zaciskające przewody. Nowy filtr paliwowy zakładamy zgodnie z kierunkiem przepływu narysowanym na metalowej obudowie. Przed nałożeniem należy upewnić się, że króćce i przewody są czyste. Przytwierdzamy filtr obejmą lub wsuwamy go na swoje miejsce. W Dieslu proces ten jest nieco bardziej skomplikowany, co więcej w silnikach tego typu wymiana filtra paliwa wskazana jest przed każdą zimą, ponieważ w tym okresie odkłada się tam ponadprzeciętnie dużo wody.

 Filtr paliwa a silnik Diesla

   Systematyczne doglądanie i wymienianie filtrów paliwa w silnikach Diesla jest znacznie ważniejsze, niż w przypadku silników benzynowych, ponieważ olej napędowy szczególnie narażony jest na występowanie różnych zanieczyszczeń. Ponadto ten typ paliwa ma skłonności do wytrącania parafiny oraz cząsteczek żywicznych, mętnienia, a także zbierania wody, przez co odpalenie silnika w okresie ujemnych temperatur jest dla posiadaczy Diesla nierzadko problematyczne.

 Co zrobić po wymianie filtru paliwa?

   W przypadku silników benzynowych z wtryskiem paliwa, po wymianie filtra, przed uruchomieniem jednostki napędowej trzeba kilkukrotnie przekręcić kluczyk do pozycji zapłonu, aby pompa wypełniła cały układ benzyną i sprężyła je pod odpowiednim ciśnieniem. W starych modelach silników Diesla zadanie jest bardziej utrudnione, ponieważ konieczne będzie odpowietrzenie układu. Posłuży nam do tego specjalna pompka, czyli zgrubienie na przewodach doprowadzających paliwo albo przycisk na obudowie filtra. Jeżeli nie napełnimy wystarczająco układu, wówczas odpalenie silnika nie będzie możliwe. W nowszych modelach Diesla z silnikiem wysokoprężnym nie ma już takiej konieczności, gdyż same się one odpowietrzają. Jedyne co należy zrobić, to przytrzymać przez chwilę kluczyk w pozycji do uruchamiania.

 Jak często wymieniać filtr paliwa?

   Aby nie narażać silnika na obniżoną jakość pracy, zaleca się wymianę filtra paliwa już po 50 000 km, ale zdarza się również, że ta konieczność przychodzi dopiero po 100 000 km, chyba że samochód jest przez nas używany stosunkowo rzadko-w takim wypadku niezalecane jest sugerowanie się przebiegiem samochodu. Natomiast w przypadku silników wysokoprężnych ważne jest regularne opróżnianie odstojnika filtra z wody już przy około 20 000 km. Zawsze jednak należy sprawdzać stan filtrów paliwa, aby upewnić się o ich drożności, nawet przy mniejszym przebiegu. Ze względu na konstrukcję i stosowanie wysokociśnieniowej aparatury wtryskowej, silniki Diesla są znacznie bardziej narażone na uszkodzenia w wyniku oddziaływania zanieczyszczeń znajdujących się w paliwie.

 Jaki filtr wybrać?

   Wybór filtra paliwa powinien być dokładnie przemyślany. Bazując na powyższych informacjach możemy wywnioskować, że jest to jeden z kluczowych elementów dla odpowiedniej pracy silnika, więc powinien być on bardzo wysokiej jakości. Tylko taki produkt jest w stanie zapewnić odpowiednią pracę silnika przy zachowaniu optymalnych parametrów. Z tego względu nie warto oszczędzać na filtrze paliwa, tylko stosować sprawdzone i cenione marki.

 

Komentarze

Postów nie znaleziono