FILTRY OLEJU

27/07/2021
0

FILTRY OLEJU

 

Czym są filtry oleju?

Filtry oleju odpowiadają za filtrację oleju silnikowego. Ich funkcją jest zatrzymywanie toksyn oraz zanieczyszczeń, które przedostają się do niego z powietrzem i paliwem, które wytwarzają się w skutek ścierania par trących oraz w trakcie procesów chemicznych, zachodzących podczas pracy silnika.

Jak działa filtr oleju?

 

Na początku olej silnikowy zostaje pobrany z tzw. misy olejowej. Zasysany trafia do filtra który oddziela go od zanieczyszczeń. Oczyszczanie jest tak ważne, ponieważ olej docierający do filtra jest zanieczyszczony przez drobinki piasku i sadzy, włókna, kurz lub tworzywa syntetyczne, które powstają na skutek eksploatacji i zużywania się poszczególnych elementów silnika. Filtr ten usuwa także wydzielające się w czasie pracy silnika frakcje, sadze i nagary, które mogą doprowadzić do awarii silnika.

Dlaczego należy wymieniać filtr oleju?

W ciągu godziny przez filtr olejowy przepływa kilka tysięcy litrów oleju, o wysokim ciśnieniu i temperaturze. To obrazuje nam, jak ważną rolę pełni filtr, dlatego zużywanie się go jest nieuniknione. Każdy filtr oleju ulega zużyciu – świadczy o tym lepkość środku odpowiedzialnego za smarowanie silnika. Efektem intensywnej eksploatacji może być wzrost zużycia paliwa, spadek wydajności silnika, a w skrajnych przypadkach, jego uszkodzenie.

Jak dobrać odpowiedni filtr oleju?

Pierwszą ważną sprawą jest zastosowany w filtrze materiał filtracyjny oraz obecność odpowiednich zaworów, warto wówczas zwrócić uwagę na to, czy potrzebny będzie zawór przeciwzwrotny, który sprawia, że olej silnikowy nie przecieka przez filtr po zgaszeniu silnika. Drugim istotnym aspektem, którym powinniśmy się sugerować jest marka kupowanego filtra. Warto wybrać sprawdzone firmy, aby nie narażać silnika na dodatkowe usterki.

 

Jak łatwo wybrać filtr oleju?

Filtr dobiera się, bazując na informacjach o modelu posiadanego silnika, jednak może być przydatny również numer nadwozia VIN. Samochody, do których pasuje dany filtr oleju, są wyszczególnione w opisie produktu. Informacji pozwalających dobrać właściwy model dostarczy także instrukcja obsługi pojazdu.

Jaka jest dokładność oczyszczania oleju?

Filtry oleju charakteryzują się nominalną dokładnością oczyszczania na poziomie od 10 do 15 mikrometrów, względnie od 15 do 25 mikrometrów.

Dokładność zależna jest oczywiście od zastosowanego rodzaju filtra, jego marki oraz charakterystyki porowej użytego papieru filtracyjnego.

Kiedy wymienić filtr oleju?

Zaleca się, aby filtr oleju wymienić wraz ze zmianą oleju silnikowego, czyli najlepiej raz do roku lub po przejechaniu 15-20 tysięcy km, jednak nierzadko może być to potrzebne częściej. Częstotliwość wymiany zależy od sposobu i warunków eksploatacji naszego pojazdu. Pokonując regularnie duże ilości kilometrów, będziemy mogli sobie pozwolić na przedłużenie okresu wymiany. Istotne jest, aby pamiętać, że sam olej silnikowy nigdy nie utraci swoich właściwości smarnych, a jedynie dodatki uszlachetniające, które nie są jednak niezbędne do prawidłowego pełnienia swojej funkcji przez olej. Co oznacza, że dużo ważniejsza jest wymiana filtra olejowego, niż samego oleju.

Budowa filtra olejowego

Budowa filtra oleju jest prosta. Pozornie wygląda on jak metalowa puszka, jednak w jej wnętrzu znajdujemy papierowy, złożony na kształt harmonijki wkład. To właśnie on odpowiedzialny jest za filtrację oleju, skonstruowano go w ten sposób, aby nie rozpuszczał się pod jego wpływem, inaczej filtracja oczywiście nie byłaby możliwa. Ważnymi elementami filtra są także zawory, usprawniające jego pracę. Zawór przeciw zwrotny zapobiega cofaniu się oczyszczonego oleju do brudnej miski, a zawór przelewowy udrażnia przepływ oleju, gdy do silnika trafia go za mało. W filtrach montuje się także zawór eko, który chroni przed wylewaniem się oleju podczas wymiany filtra.

 Filtr składa się z:

  • uszczelka, gwarantująca szczelność podczas eksploatacji dostarczanej  części
  • pokrywa z gwintem, ułatwiająca montaż i zapewniająca właściwe mocowania
  • obudowa wykonana z blachy, odporna na uszkodzenia mechaniczne
  • wzmocnienie rdzenia, konieczne przy działaniu dużych sił ściskających
  • zawór zwrotny, skutecznie zabezpieczający przed spływaniem środka smarującego silnik w stronę pompy (od strony czystej zawór zapobiega powstawaniu zjawiska „suchego startu”)
  • zawór bezpieczeństwa pozwalający na precyzyjne dobranie wartość ciśnienia otwarcia, co zapewnia ciągłe smarowanie silnika przy nadmiernym zanieczyszczeniu filtra oleju
  • papier czyszczący z dodatkiem włókien syntetycznych, impregnowany żywicami, jest odporny na różnice temperatur oraz kwasy powstałe w wyniku reakcji chemicznych; głębokie przytłoczenia zapewniają równomierne rozłożenie plis


Gdzie zlokalizowany jest filtr oleju?

Producenci umieszczają filtr oleju albo w łatwo dostępnej górnej części silnika, albo w dolnej, która jest stosunkowo niewygodna. Jeśli w twoim pojeździe dostęp jest możliwy wyłącznie od strony podwozia, warto mieć do dyspozycji kanał. Nie jest on niezbędny, aby wymienić filtr oleju, lecz pozwoli ci uniknąć szukania go na leżąco. Na szczęście spora część samochodów umożliwia znalezienie i wyjęcie filtra oleju po podniesieniu maski. Należy także pamiętać, że nawet w samochodach tej samej marki często pojawiają się różnice w lokalizacji filtrów, w zależności od konkretnego modelu auta.

Wymiana filtru oleju

Pamiętajmy, że tą usługę często wypełnia mechanik, który dokonuje przeglądu naszego samochodu. Jednak jeśli zdecydujemy się na samodzielną wymianę filtra, najłatwiejszym sposobem będzie w tym przypadku użycie specjalnego klucza do filtru oleju, jego koszt nie jest duży, a klucz może okazać się niezbędny przy wymianie. Możemy wybrać klucz opaskowy lub łańcuchowy. Oba działają na podobnej zasadzie: opasają filtr i zaciskają się wokół niego, dzięki czemu możemy go odkręcić. Jako że opaska i łańcuch są elastyczne, a ich długość można dopasować do obwodu puszki, wielkość filtra nie ma znaczenia, zaś operowanie narzędziem jest ułatwione. Wystarczy zacisnąć i zablokować pas i kręcić.

 

Jak odkręcić filtr bez klucza?

Ten sposób jest trudniejszy, ale również możliwy. Jeśli nie posiadamy klucza i nie chcemy go kupować, z odkręceniem puszki nierzadko możemy poradzić sobie zwyczajnym kluczem płaskim, nie jest to jednak wygodny i szybki sposób. Jeśli się nie uda, możemy także spróbować z kluczem żabką, z reguły jest to jednak jeszcze mniej skuteczna metoda. W ostateczności możemy spróbować przebić czymś filtr (np. śrubokrętem), a następnie użyć tak powstałej dźwigni do odkręcenia filtra. W takim wypadku pamiętajmy, by kąt przebicia umożliwiał kręcenie filtrem w lewo. Zamiennikiem dla klucza do filtra może być też dowolny wytrzymały pasek (np. pasek klinowy). Unieruchomienie go na puszcze może jednak okazać się trudne. Jeśli nie mamy nic innego pod ręką, warto spróbować.

Komentarze

Postów nie znaleziono