FILTRY KABINOWE
Filtry kabinowe -to podstawowy element eksploatacyjny w każdym samochodzie, wykonany jest z poliestrowo-polipropylenowe włókniny, które pozwalają na podniesienie stopnia absorpcyjności zanieczyszczeń (w tym także bakterii oraz pyłków obecnych w powietrzu) warunkują bardzo wysoką przepustowość.
Filtry kabinowe służą do oczyszczania powietrza, które dostaje się z zewnątrz danego układu.
Zapobiega przedostawaniu się do wnętrza samochodu takich zanieczyszczeń jak:
-pyłki roślinne
-pyły drogowe
- zarodniki grzybów
-bakterie i wirusy
-kurzu i dymu czy też cząsteczek spalin.
Skuteczność filtracji powietrza przedostającego się do wnętrza kabiny pojazdu jest kluczowa w kwestii sprawnego działania wentylacji, która jest tak ważna dla zdrowia kierowcy i pasażerów, a jego brak może zaszkodzić sprawnemu funkcjonowaniu układu oraz znacząco skrócić jego żywotność.
Z uwagi na kumulacje zanieczyszczeń w kabinie auta bez sprawnego filtra kabinowego jakość powietrza jest gorsza niż na poboczu drogi.
Zapchany filtr kabinowy jest winowajcą zaparowanych szyb, wilgoci czy nieprzyjemnych zapachów we wnętrzu pojazdu. Podsumowując- dobry filtr kabinowy znacznie zmniejsza ryzyko, że do samochodu przedostaną się groźne patogeny.
Filtry prawie całkowicie zatrzymują zanieczyszczenia których aerodynamiczna wynosi 2,5 mikrometra (PM 2,5), czyli cząstki o 30-40 razy mniejsze od ludzkiego włosa.
Tak drobne cząstki bez problemu mogą przedostawać się do naszych płuc, a nawet do krwioobiegu wywołując choroby płuc, czy nowotwory.
Możemy zadać sobie pytanie, po co stosować filtry kabinowe skoro kiedyś ich nie było i są wytworem współczesnej cywilizacji i nikomu to nie przeszkadzało.
Ale.... nie przeszkadzał nam również bark zimowych opon, poduszek, ABS-u, klimatyzacji, czy pasów bezpieczeństwa, a dzieci jeździły bez fotelików samochodowych.
Teraz jesteśmy bardziej świadomi zagrożeń oraz bardziej odpowiedzialni.
Kiedy wymieniać filtry kabinowe
Filtry kabinowe należy wymieniać regularnie przynajmniej raz w roku, lub co około 15 000 km, co powinno być w interesie każdego użytkownika pojazdu.
Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla sprawności pojazdu ale przede wszystkim dla zdrowia kierowców – szczególnie tych, którzy zmagają się z alergią lub innymi chorobami dróg oddechowych.
Bagatelizowanie roli filtra, obniża komfort podróżowania , niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie, oraz powoduje przeciążenia silnika dmuchawy co może doprowadzić do jego przegrzania.
Wymian filtra kabinowego
w wielu samochodach zwłaszcza tych japońskich, znajdziemy go zazwyczaj za schowkiem pasażera. W autach produkcji niemieckiej filtr przeciwpyłkowy umieszczony jest na podszybiu, a samochodach marki Ford w kolumnie środkowej, a jego wymiana wymaga odkręcenia pedału gazu.
Przy wymianie filtra należy zwrócić uwagę na oznaczenie strzałek , które wskazują kierunek przepływu powietrza, a tym samym na sposób jego umieszczenia.
Przy montażu należy uważać aby nie pozaginać filtra, co obniży jego skuteczność.
Przy wyborze filtra kabiny, należy zwrócić uwagę na:
- szczelność mocowania plis do listwy bocznej
- pierwszą i ostatnią plisę włókniny, które powinny być wygięte na zewnątrz.
Rodzaje filtrów kabinowych
Filtry kabinowe przeciwpyłkowe (standardowe) - służą do oczyszczania pobieranego powietrza z różnego rodzaju pyłków, kurzu oraz brudu. Wzbogacone są specjalną włókniną, posiadają dodatkowe wzmocnienie i uszczelnienie.
rys. techn.
Filtr kabinowy z węglem aktywnym- posiadają złoża węgla aktywnego , co zwiększa ich skuteczność. Aktywne cząsteczki węgla posiadają pory, które wychwytują trujące związki emitowane przez silniki.
Poza absorbowaniem ciał stałych , wyposażone są w specjalną warstwę pochłaniającą zanieczyszczenia gazowe (głównie związki siarki i azotu, weglowodory i ozon).
Pomagają w walce z nieprzyjemnym zapachem. Są zazwyczaj droższe, ale bardziej skuteczne od podstawowej wersji . Ze względu na większą skuteczność oczyszczania, polecane są szczególnie alergikom, oraz osobom często poruszających się w korkach w dużych miastach,
w których poziom zanieczyszczenia powietrza jest bardzo wysoki.
W trakcie eksploatacji filtra kabinowego pory węgla zapełniają się, dlatego musimy pamiętać o ich częstej wymianie.
rys. techn.
Epidemia COVID-19 zwróciła uwagę użytkowników nie tylko na znaczenie filtrów kabinowych, ale także na dostępność nowej, najwyższej generacji filtrów zaprojektowanych w celu neutralizacji zarazków i bakterii .Każdy samochód osobowy może stać się pułapką dla bakterii, zarazków i alergenów, jeśli nie ma odpowiedniego dopływu świeżego, przefiltrowanego powietrza.
W dobie tak obecnych we współczesnym świecie zanieczyszczeń, emisji różnego rodzaju bakterii i wirusów, zwykłe filtry kabinowe mogą już nie wystarczyć.
Na przeciw wychodzą zakłady produkcyjne takie jak PZL Sędziszów S., który wprowadził do swojej oferty antybakteryjne filtry kabinowe przeznaczone do układów wentylacji w samochodach osobowych i dostawczych.
W nowoczesnych filtrach zastosowano dwukompozytowy roztwór z cząsteczkami nano-srebra i nano-miedzi. które stanowią skuteczna barierę przed bakteriami, alergenami, pleśnią i drobnym pyłem.
Antybakteryjne filtry kabinowe -Silver Nano Protect - wykorzystują srebro i miedź koloidalną. Są to cząstki metalu wielkości nanometrów zawieszonych w cieczy dyspersyjnej.
Filtry te posiadają dodatkową przeciwdrobnoustrojową powłokę znajdującą się od strony kabiny, na której naniesiony jest w/w koloidalny roztwór.
Działanie przeciwbakteryjne filtra jest wynikiem tworzenia kompleksu: biochemicznego i katalitycznego działania srebra i miedzi enzymów bakteryjnych i wirusowych, a szczególnie zjawiska metabolizmu tlenu.
(żródło: PZL Sędziszów S.A )
Oprócz aktywności drobnoustrojowej filtry Silver Nano Protect, zapobiegają przed dostaniem się do wnętrza pojazdów : pyłków roślin, kurzu, dymu czy cząstek spalin .
Minimalny okres aktywności antybakteryjnej wynosi ok. 12 miesięcy.
Cząstki nano-srebra cechuje dłuższa . Filtry nie powodują podrażnień górnych dróg oddechowych.